CUM SE SCRIE CORECT - ÎNTREBĂRI LA CARE SE CAUTĂ RĂSPUNS

Am observat că la blogul meu au ajuns, pe parcursul câtorva luni, o serie de persoane care încercau să găsească răspunsuri referitoare la scrierea corectă în anumite situaţii. Sunt sigur că există mult mai multe căutări la care poate că nu s-a găsit un răspuns. Deocamdată voi răspunde la întrebările pe care le-am găsit.

1. a doua oară - aceasta este forma corectă; este o locuţiune adverbială de timp: A doua oară nu a mai venit cu fratele său.

2. Bine aţi venit! - "aţi" este verb auxiliar pentru perfectul compus al verbului "a veni", deci se scrie fără cratimă, fiind un singur cuvânt.

3. vultoare (var.pop.)/vâltoare - loc adâncit în albia unui râu, unde apa formează vârtejuri; vârtej format de apă în acest loc; bulboană, bulboacă.

4. deschide-ţi/deschideţi
deschide-ţi - verb+pronume: Mario, deschide-ţi sufletul!
deschideţi: verb: Deschideţi, vă rugăm!

5. confortabil - (adj.) variantă corectă, derivat de la subst. "confort" cu sufixul "-bil"

6. online/on-line - ambele variante sunt corecte conform DOOM2 ("Dicţionarul Ortografic Ortoepic şi Morfologic", ediţia a doua, 2005)

7. 22 - se scrie "douăzeci şi doi/două"

8. Haideţi! - (interj.) forma corectă

9. 1 zile sau o zi corect: "o zi" - numerele de la unu la zece inclisiv se scriu cu litere, iar "zi" este subst. feminin

10. culcă-te - formă corectă - două cuvinte: verb la modul imperativ + pronume reflexiv.

11. abrevierea lui "domn" - dl, domnului - dlui

12. îmi dai - forma corectă: "îmi" este pronume personal, pers. I, nr. sg., caz dativ, deci se scrie fără cratimă, fiind un singur cuvânt.

13. linkul - variantă corectă, ca şi "linkuri" conform DOOM2

14. ma-m sau m-am: varianta corectă este "m-am" deoarece "m" este formă neaccentuată a pronumelui reflexiv de persoana I, nr. sg., iar "am" este verb auxiliar pentru perfectul compus; exemple: M-am gândit să trec pe la voi.; M-am lovit de scaun.; M-am uitat spre el.

15. oameni vii - corect - adjectivul "viu" are pluralul "vii": om viu, oameni vii.
- substantivul obţinut prin articulare "viul" are pluralul "viii": Mortul are şansa să fie mai respectat decât viul.; Să fim serioşi: viii cu viii şi morţii cu morţii.

16. da-ţi sau daţi - forma corectă: "daţi", verbul "a da" la indicativ prezent, persoana a doua, nr. pl.: Voi daţi bani celor săraci.